Tävlingsbestämmelser Indoors Position (IP)

  1. En rankinglista för både damer och herrar oavsett ålder och spelnivå.
  2. Listan finns på kltk.se och vid bana 1 i Kungl. Tennishallen.
  3. Varje deltagare har rätt att utmana spelare upp till tjugo (20) steg ovanför sin egen position och i förekommande fall fritt antal steg nedanför. Den lägst rankade spelaren är dock alltid per definition utmanaren.
  4. Vid utmaningar över 20 steg är det helt upp till den högst rankade spelaren att acceptera utmaningen. Notera att i dessa fall är det den högst rankade spelaren som måste göra matchbokningen.
  5. Vid vinst för utmanaren placeras dennes namn ovanför förlorarens och övriga namn placeras ett steg ned. Vid förlust för utmanaren sker ingen förändring på stegen.
  6. Vinnaren ansvarar för att resultatet noteras på IP-gruppen i Mycourt.
  7. Utmanaren håller med bollar.
  8. Bana bokas genom ordinarie bokningssystem via bokningsalternativet Stegspelsmatch.
  9. Fem minuters inbollning.
  10. Matcherna spelas i bäst av tre set med normalt tiebreak vid 6-6, där varje spelare startar varje set med 2 game var. Avgörande set spelas som ett match-tiebreak (först till 10).
  11. En uppgiven match redovisas på så vis att den som ger upp behåller de game hen erövrat medan vinnaren fyller på med game upp till en slutseger. Om en spelare exempelvis leder med 6-3, 3-3 när motståndaren ger upp så blir slutresultatet 6-3, 6-3.
  12. Om matchen inte hinner färdigspelas på utsatt tid kan matchen spelas färdig på annan bana alt. vid annat tillfälle. Utmanaren har initiativet till att matchen slutförs. En bra idé är att göra upp om vad som ska ske vid icke färdigspelad match innan spelet börjar.
  13. Om bägge spelarna kommer överens om att spela matchen i bäst av 3 set med tiebreake vid 6-6 utan att starta med två game var så går detta bra. Man bör då disponera två timmar för att undvika tidsproblem.
  14. Deltagare som inte spelar minimum 4 matcher per kalenderår faller automatiskt bort från IP till kommande år.
  15. Deltagare som inte genomför 2 utmanarmatcher minimum per kalenderår faller automatiskt bort från IP till kommande år.
  16. Två (2) förhinder att anta utmaning leder till walk over.
  17. En deltagare kan boka högst en match i taget. Så snart resultatet har rapporterats kan nästa match bokas in.
  18. Varje säsong inleds med en ”blixtutmanardag” som avrundas med mingel, tilltugg och prisutdelning (detta ingår i anmälningsavgiften).

 

Vanliga frågor

Vad händer om jag registrerat fel resultat?
Du kan ändra resultatet om det inte medför att matchen får en ny vinnare/förlorare

Vad händer om jag registrerat fel vinnare/förlorare?
Då måste du kontakta KLTK:s kansli.

Vad händer om jag registrerat fel så att rankingen påverkas?
Kontakta kansliet som kan göra en justering.

Hur vet jag att min motståndare som vann matchen registrerat ett korrekt resultat?
Båda spelarna får en bekräftelse via e-post efter att matchen registrerats.

Vad händer om jag och min motspelare råkar registrera samma match?
Om alltid vinnaren sköter detta så kan det inte inträffa men det finns dessutom en kontroll mot dubbelregistrering.

Det är svårt att hitta någon som vill bli utmanad av mig?
Ring istället för att mejla. Många är rädda för att spela mot någon de inte känner och då är ett mejl lätt att radera. Vid ett telefonsamtal är det svårt att hävda att man inte accepterar utmaningen om den är inom regelverket.

Har du fler frågor så kontakta Carl Urban, ordförande i Klubbkommittén.