Om spårutbyggnad

Det är både för- och nackdelar med att bedriva idrottsverksamhet centralt i en miljonstad. Fördelarna är uppenbara men nackdelarna är att stadens expansion trycker på från olika håll.

Vi har sedan flera år tillbaka flaggat för den oro som finns gällande Stockholm Stads planer på att ta delar av vår fastighet i anspråk för en utbyggnad av västra bangården, som gränsar till tennishallens baksida.

Expansionen är föranledd av att Stockholm stad önskar avveckla den så kallade östra bangården som är belägen mellan Tegeluddsvägen och Värtahamnen. Som en del av Norra Djurgårdsstaden ska Värtahamnen, där östra bangården är belägen, utvecklas med ny bostadsbebyggelse.

Trafikverket har långt gångna planer på att bygga ut spårområdet längs vår hall. Trafikverket har nu kommit så långt att utredningar sker under 2025 för att därefter ta fram en järnvägsplan med sikte på byggnation ca år 2031, ifall alla parter kommer överens.

Under 2024 har vi hållit en rad möten med Stadens Exploateringskontor i syfte att framhålla risker och konsekvenser med det eventuella markintrånget, söka andra lösningar och inleda diskussion om ersättning. Vi har även engagerat expertkonsulter i form av jurist, public affairskonsult samt arkitekt.

Parallellt arbetar Kungl. Djurgårdförvaltningen med framtagning av en ny detaljplan för Storängsbotten, ett arbete som vi också är involverade i, och som till stor del är beroende av spårfrågans framtid.

I dialogen med Stadens representanter förväntar vi oss att de värdesätter vår omfattande juniorverksamhet och vårt arrangörskap av ett av Sveriges främsta årligen återkommande internationella idrottsevenemang (Stockholm Open) och löser denna utmaning så att klubbens verksamheter inte drabbas negativt. Dessutom skulle en utbyggnad av bangården leda till att många befintliga externa hyresgäster i Kungl. Tennishallen måste avflytta vilket i sin tur innebär ett stort inkomstbortfall för klubben.

I den senaste tidsplanen som Stockholm stads tjänstemän muntligen delgett KLTK talas det om byggstart för det nya spåret från 2031, vilket om planen blir verklighet skulle innebära att vi tvingas anpassa våra byggnationer under åren 2028-2031.

Vårt arbete med frågan fortgår under 2025.

LÄS MER HÄR

Publicerat 2025-11-05