Tennispropaganda vid öppet hus

På måndagen var det öppet hus i Kungl. Tennishallen då IES Skärholmen var på besök som ett led i det projekt vi kallar KLTK/Red Line. Projektet syftar till att sprida tennispropaganda i Storstockholm i områden där tennisen inte är ett naturligt val för barn och ungdomar.

Under 2014 och 2015 har klubbens tränare besökt ett antal skolor, från förskola och uppåt, i syfte att introducera tennis. Vi har gjort flera nedslag i norra Botkyrka och Norsborg men nu var det dags för ett besök hos oss från Skärholmen. Inte mindre än 120 elever var på plats och de fick prova på både tennis och andra träningsmoment.

AELTC i Wimbledon är en förebild genom deras mångåriga arbete med att sprida tennisen till områden där den inte är ett naturligt val. Projektet i London har varit mycket framgångsrikt och banbrytande.

Det var fullt ös från första stund och alla barnen verkade uppskatta dagens spännande utflykt. Efter tre timmars intensiv träning och lek lämnade barnen Kungl. Tennishallen med var sin fribiljett till If Stockholm Open i handen.

Juniorinitiativet drivs av KLTK och har kommit igång tack vare ekonomiskt stöd från Solver Sweden AB.

– Kan vårt företag medverka till att barn och ungdomar intresserar sig mer för tennis så är vi stolta att kunna hjälpa till, kommenterar Johan Magnussson, VD och en av Solvers grundare.